معرفی کامل آرامگاه نادرشاه افشار | تاریخچه + معماری + عکس

1402-03-15
0 دیدگاه
نمایی از مجسمه سوار بر اسب نادرشاه افشار 54655641641

آرامگاه نادر شاه افشار، یکی از آثار معماری مدرن ایرانی و جاهای دیدنی مشهد، به عنوان یک یادبود از نادر شاه افشار شناخته می‌شود. این آرامگاه در باغ موزه نادری قرار دارد و با تاریخ ایران آشنا می‌کند. جذبه‌ای که توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است.

مقبره سنگی نادرشاه افشار 541541641
مقبره سنگی نادرشاه افشار؛ دیدنی باستانی مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار کجاست؟

آرامگاه نادر شاه افشار در مشهد، استان خراسان رضوی قرار دارد. مکان آن در خیابان شیرازی، نزدیک چهارراه شهدا (نادری سابق) و در فاصله کمی از حرم مطهر واقع شده است.

آدرس دقیق آرامگاه نادرشاه در مشهد 645515341532152
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه آرامگاه نادرشاه افشار

پس از انقراض سلسله صفویه و حکومت محمود افغان و اشرف افغان بر ایران، نادرشاه افشار به عنوان آخرین جهانگشای شرق و اسکندر دوم شناخته می‌شود. او در قرن یازدهم هجری قمری، در خراسان قیام کرد و مدعیان محلی و افغان‌ها را شکست داد. سپس خود را پادشاه ایران اعلام کرد و شهر مشهد را به عنوان پایتخت انتخاب کرد. نادرشاه افشار ابتدا در سال‌های ۵-۱۱۴۳ قمری، آرامگاه خود را در شهر مشهد بنا کرد. پس از تصدی او به سلطنت در سال ۱۱۴۸ قمری، به هندوستان حمله کرد و در بازگشت، آرزوی ساخت مقبره دیگری برای خود در مشهد را داشت.

نادرشاه افشار دستور داد تا سنگ‌های مرمر سیاهی از آذربایجان به خراسان برای ساخت آرامگاهی بیاورند. این سنگ‌ها با وزنی بین ۲۰ تا ۸۰ خروار بسیار سنگین بودند و سه قطعه از آنها به نام‌های “ایران خراب”، “عالم خراب” و “خراج عالم” شناخته شدند. در سال‌های پایانی عمرش، نادرشاه یک مقبره دیگر به نامعمارت خورشید” ساخت، اما جسدش در هیچ یک از این سه مقبره به خاک سپرده نشد. پس از قتل نادرشاه در سال ۱۱۶۰، سر او به هرات فرستاده شد و جسد بی‌سرش به‌طور موقت در یکی از این مقبره‌ها دفن شد. بعدها، آغا محمد خان قاجار جسد را به تهران منتقل کرد.

جنس آرامگاه نادرشاه افشار : سنگ مرمر

نگهداری مجسمه سر نادرشاه افشار در موزه 2564156412631245
نگهداری مجسمه سنگی سر نادرشاه افشار در موزه

معماری آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار کنونی در یک باغ به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع ساخته شده است. بنای اصلی آرامگاه به مساحت ۱۲ هزار متر مربع و شامل چهار بخش است. این بخش‌ها عبارتند از:

تالاری به ابعاد ۵٫۱۵ در ۴٫۸ متر، فضای اصلی مقبره با ابعاد ۱۵ در ۱۵ متر و دو بخش کناری به عرض تقریبی ۴ متر و ارتفاع ۵٫۲ متر. در اطراف مقبره، شانزده ستون یکپارچه سنگی به ارتفاع ۲۶٫۲ متر قرار دارند. سقف مقبره بیش از ۶ متر ارتفاع دارد. در داخل این مقبره، یک سکوی دوازده پله‌ای، محل قرار گیری گور، یک پوشش خیمه‌مانند روی قبر و یک سکوی بالا در کنار قبر وجود دارد. همچنین، در آرامگاه دو تالار وجود دارد؛ یکی به عنوان موزه جنگ‌افزارهای زمان حکومت نادرشاه و دیگری برای نمایش اسلحه‌های دوران قبل از نادرشاه است.

بررسی آرامگاه نادرشاه :

  • مساحت باغ آرامگاه : 14400 متر مربع
  • مساحت بنای اصلی آرامگاه : ۱۲ هزار متر مربع
آرامگاه نادرشاه افشار ساخته شده با سنگ مرمر 631464162163
آرامگاه نادرشاه افشار ساخته شده با سنگ مرمر

تالارهای آرامگاه نادرشاه افشار

تالارهای موزه نادری شهرت دارند و در آن‌ها آثار دوره افشاری نگهداری می‌شود. این آثار شامل تابلوهای نقاشی، لباس‌ها و سلاح‌های جنگی، وسایل سوارکاری، نسخ خط‌های تاریخی و غیره می‌باشد. دو شمشیر نادرشاه نیز در این تالارها به نمایش درآمده است که روی یکی از آن‌ها نوشته “السلطان نادر” و بر روی دیگری “هست سلطان بر سلاطین جهان/ شاه شاهان نادر صاحب قران” آمده است. تصاویری نیز از رویدادها و اتفاقات زندگی نادرشاه در تالار دیگر موزه به نمایش گذاشته شده است.

آثارهای نگهداری شده در تالارهای نادر شاه افشار:

  • تابلوهای نقاشی
  • لباس‌ها
  • سلاح‌های جنگی
  • وسایل سوارکاری
  • نسخ خط‌های تاریخی
آثار ارزشمند در تالار موزه آرامگاه نادرشاه 65526645641
نگهداری آثار ارزشمند در تالار موزه آرامگاه نادرشاه

ارسال دیدگاه