معرفی دره آل مشهد | دیدنی‌ های دره آل + بهترین زمان سفر

1402-03-13
0 دیدگاه
آب های جاری شده از کوه و درختان زمستانی دره آل مشهد 541646416526

کلات نادری در شمال شرقی ایران و نزدیکی شهر مشهد قرار دارد. این منطقه با آب و هوای خنک و کوهستانی خود، طبیعتی جذاب و دیدنی ارائه می‌دهد. دره آل یکی از جاذبه‌های طبیعی برجسته و معروف کلات نادری است. این دره با زیبایی خاص خود، با آبشارهای فصلی و آثار تاریخی متعدد، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.

هوای مه آلود دره آل مشهد 54165465635
هوای سرد و مه آلود دره آل مشهد و گلسنگ های دیوارهای سنگی

دره آل کجاست؟

دره آل، یک تفرجگاه زیبا در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر مشهد در استان خراسان رضوی قرار دارد. این منطقه در مسیر کلات نادری واقع شده است و دسترسی آسفالته و آسانی دارد. در جاده مشهد به دره آل، زیبایی‌های فراوانی را در مسیر خود خواهید دید و روستاهای کارده و زواندرخ در نزدیکی دره آل قرار دارند.

موقعیت جغرافیایی دره آل مشهد:

دره آل، در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر مشهد قرار دارد

 

دلیل نامگذاری دره آل

روستای دره آل در دره‌ای با همین نام واقع شده است. نامگذاری این روستا به دلیل روایت‌های مختلفی که درباره آن وجود دارد، به طرزی مرموز و ترسناک است. برخی باور دارند که این دره محل زندگی موجوداتی به نام “آل” است که یک موجود نامرئی و ترسناک است و در گذشته قصه‌های عجیب و غریبی درباره آن شناخته شده است.

هوای زمستانی و آب های روان دره آل مشهد 5415212456336
جریان آب پرفشار چشمه در نزدیکی دره آل مشهد با درختان و کوهستان اطراف

6 جای گردشگری و دیدنی دره آل 

  • دره انجیر
  • غار دره آل
  • قلعه آل و مات
  • کتیبه خان تاشی
  • آبشار دره آل

1- دره انجیر

دره‌ای در دره آل به نام “دره انجیر” واقع شده است که به دلیل وجود فراوان درختان انجیر شناخته می‌شود. این دره کوچک و باریک است و به روستای “اندرخ” می‌رسد. در این دره، جریان آرام و زلال یک چشمه در کنار درختان انبوه انجیر به چشم می‌خورد و به دره زیبایی ویژه‌ای بخشیده است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق دره انجیر روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

درختان انبوه انجیر دره آل مشهد در دل کوه 4564654163415263
درختان انجیر با پوشش انبوه در دره انجیر مشهد

2- غار دره آل

غار دره آل یک مقصد مناسب برای غارنوردان با تجهیزات کامل است. این غار ارزشمند تاریخی دارای دهانه‌ای بزرگ و عمیق است و در کوه‌های دشوار قرار دارد. عرض غار بین یک تا سه متر است و عمق آن به حدود ۱۰۰ متر می‌رسد. با قرار گرفتن در ارتفاع ۱,۵۰۰ متری از سطح دریا، غار در وضعیت بکر و دست‌نخورده قرار دارد و به عنوان سرای خفاش‌ها شناخته می‌شود. در این غار، غارنوردان برخی آثار اسکلت‌های انسان‌های اولیه را نیز کشف کرده‌اند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق غار دره آل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

توضیح اجمالی غار دره آل:

  • عمق: 100 متر
  • ارتفاع: 1500 متر
نمایی از خفاش های غار دره آل 526312121
استراحت خفاش های غار دره آل در خراسان رضوی

3- قلعه آل و مات

قلعه‌های آل و مات، دو دژ تاریخی در نزدیکی دره آل مشهد هستند که به دوران تیموری نسبت داده می‌شوند. این قلعه‌ها در ارتفاع حدود ۲,۳۰۰ متر از سطح دریا روی کوه‌های بلند قرار دارند. آنها برای حفاظت از منطقه و ذخیره آب ساخته شده اند و تاسیسات آب، حوضچه‌ها و برج‌های نگهبانی هنوز هم قابل مشاهده هستند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق قلعه‌های آل و مات روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

ارتفاعات قلعه آل و مات پوشیده شده از برف 5656352635263
قلعه آل و مات در ارتفاعات صخره ها ی پوشیده از برف مشهد

4- کتیبه خان تاشی

کتیبه خان تاشی، سنگ نوشته‌ای با طول یک متر است که درباره عزیمت شیبک خان به توس در سال ۹۱۶ هجری قمری صادر شده است. این کتیبه با خط ثلث در ۱۰ سطر حکاکی شده است و قدمت آن به دوره تیموریان و صفویان برمی‌گردد. با ارتفاع سه متری، این کتیبه در مسیر رسیدن به آن قرار دارد و برای پیدا کردن آن، بهتر است از مردم محلی کمک بگیرید. یک نمونه شبیه سازی شده از کتیبه خان تاشی در موزه توس نگهداری می‌شود.

برای پیدا کردن آدرس دقیق کتیبه خان تاشی روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

قدمت دوره کتیبه خان تاشی:

دوره تیموریان و صفویان

کتیبه سنگی تاریخی خان تاشی 6352634141
کتیبه خان تاشی؛ جاذبه ای تاریخی و قدیمی در مشهد

5- آبشار دره آل

در دره آل مشهد، پنج آبشار فصلی وجود دارند که در فصول بارش زیاد، جنب‌وجوش بیشتری دارند و زندگی جدیدی به دره می‌بخشند. این آبشارها از داخل صخره‌ها و کوه‌های هزارمسجد سرچشمه می‌گیرند و آبشفاف و تمیزی دارند. با این حال، در فصول گرمتر، جریان آب آبشارها کاهش می‌یابد و خشک می‌شوند. بنابراین، برای تماشای آبشارها، بهتر است در فصل بهار به دره آل سفر کنید.

برای پیدا کردن آدرس دقیق دره آل مشهد روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آب های خروشان در ارتفاعات آبشار دره آل و بازدید گردشگران 415241564115
آب های خروشان در ارتفاعات آبشار دره آل و بازدید گردشگران

جاهای دیدنی اطراف دره آل

  • دره و روستای کارده 
  • سد کارده
  • روستای اندرخ
مسیر زیبا سرسبز روستای اندرخ مشهد 52416146
مسیر زیبا سرسبز روستای اندرخ مشهد

بهترین زمان سفر به دره آل

دره آل با آب‌وهوای کوهستانی خنک و طبیعت سرسبز در فصل بهار رونق زیباتری دارد. در این فصل بارش‌های فراوان باعث پرآبی و زیبایی بیشتر سرچشمه‌ها و آبشارها می‌شود. در تابستان، هوای خنک دره لذت بخش است، اما جریان آب کاهش می‌یابد. پاییز رنگارنگ است اما هوا سرد می‌شود. در زمستان، بارش برف و باران وجود دارد و سفر توصیه نمی‌شود. بنابراین، بهترین زمان برای سفر به دره آل فصل بهار است.

بهترین فصل سفر به دره آل مشهد: فصل بهار

ارسال دیدگاه