روستای ریاب کجاست؟ | جاهای دیدنی | آداب و رسوم | اقتصاد | عکس

1403-03-09
0 دیدگاه
خانه های آجری روستای ریاب 54854989

آیا می خواهید بدانید روستای ریاب کجاست؟

روستای ریاب با بیش از ده قرن سابقه است، این روستا به خاطر خانه‌های قدیمی، آب‌انبارها، حمام‌ها و بادگیرهای زیبا و دیدنی‌اش شناخته می‌شود. علاوه بر این، مزار ابومنصور و برجهای قلعه نیز از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند. ریاب، با توجه به پهنه‌بندی اقلیمی، در منطقه‌ای با آب و هوای گرم و خشک واقع شده است. این روستا در سال ۱۳۸۷ شمسی به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


🌎 روستای ریاب کجاست؟

روستای زیبا و دیدنی ریاب، در فاصله سه کیلومتری از شهرستان گناباد استان خراسان رضوی، در نزدیکی قنات جهانی و بی‌نظیر قصبه واقع شده است.

دسترسی به روستای ریاب:

روستای ریاب از طریق جاده‌ی آسفالت قابل دسترسی است و از طریق شهر گناباد قابل دسترسی است. معبر اصلی روستا، جهت جنوب‌شرقی به شمال‌غربی دارد و با دو مسیل به جهت جنوب‌غربی به شمال‌شرقی قطع می‌شود.

آدرس دقیق روستای ریاب روی نقشه 4565657
برای دستیابی به آدرس دقیق روستای ریاب روی نقشه کلیک کنید.

🛖 روستای ریاب، جواهری باستانی در بخش مرکزی گناباد

با مختصات جغرافیایی 58 درجه و 38 دقیقه طول شرقی و 34 درجه و 21 دقیقه عرض شمالی، روستای ریاب در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی گناباد آبادیست که به هزار سال تاریخ مکتوب مفتخر است. از قدیمی‌ترین روستاهای گلی این سرزمین شمرده می‌شود. اینجا، جایی است که چرخ زمان بی‌وقفه حرکت کرده و روستایی که در طول سدها چندین بار مکان خود را تغییر داده، هم‌اکنون با قبرستان قدیمی‌اش در دامنه‌ی مسکونی خود جاذبه‌ای منحصر به فرد دارد.

قدمت این روستا به قرون اولیه اسلامی باز می‌گردد و آثار تاریخی آن، از جمله دو برج دیده‌بان، آب‌انبار، عمارت باغ گلشن و آرامگاه ابومنصور ریابی، نشانگر طولانی بودن راهروی تاریخی آن هستند.

ورودی شهر با سازه قدیمی در روستای ریاب گناباد 585536


🌤️ شرایط اقلیمی ریاب

این روستا در ارتفاع ۱۱۳۰ متر از سطح دریا واقع شده و دارای اقلیم نیمه بیابانی با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است. اقلیم بومی منطقه به علت حاشیه کویر و دوری از دریا، از نوع آب و هوای صحرایی و بیابانی گرم و خشک است. از جمله ویژگی‌های اقلیم منطقه، پدیده خشکی قابل ذکر است. ریاب در این منطقه دارای آب شیرین و گواراست و در واقع اصل آن بر پایه آب است.


🎉 آداب و رسوم در روستای ریاب

روستای ریاب، با تنوع فرهنگی خود، میزبان جشن‌ها و مراسمی است که از تمامی ایران شناخته می‌شوند. پیشواز سال نو، دید و بازدید نوروزی، شب یلدا، چهارشنبه سوری و سیزده به در میان مردم این روستا نیز جایگاه خود را دارند. همچنین، مردم در ایام اعیاد مذهبی مانند قربان، عید فطر و غدیر به مراسمات خاص خود پرداخته و در مواقع وفات و شهادت ائمه (ع) عزاداری می‌کنند.

موسیقی محلی، با نوازندگانی که از سازهای نی، دوتار، سرنا و دهل استفاده می‌کنند، زنده می‌شود. علاوه بر این، رقص‌های محلی، به ویژه چوب‌بازی در مراسم عروسی‌های روستایی، از جاذبه‌های برگزاری مراسم‌های محلی است. بازی‌های سنتی نیز جزء مهمی از فرهنگ روستایی ریاب محسوب می‌شوند؛ کشتی سنتی، تیله بازی و گردو بازی تنها چند نمونه از این بازی‌های سنتی هستند که بازی‌هایی شاد و سرگرم‌کننده برای مردم روستا فراهم می‌کنند.

شب یلدا و آداب و رسوم مردم روستای ریاب 4856594


👨‍🚒 اقتصاد و زندگی در روستای ریاب، آبادی در دامنه‌ی نیمه بیابان

با بررسی سرشماری سال ۱۳۷۵، جمعیت روستای ریاب به ۶۲۶ نفر می‌رسید، اما تا سال ۱۳۸۵ به تعدادی نزدیک به ۲۰۰۰ نفر رشد کرده است. این رونق جمعیتی ناشی از فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری پایدار است که در این منطقه رواج دارد. علاوه بر آن، بخشی از جمعیت به صنایع دستی مانند گلیم بافی مشغول می‌باشد.

در زمینه زراعت، کشت گندم، جو، زیره و زعفران از جمله فعالیت‌های مهم هستند، در حالی که در باغبانی، انگور، انار و زردآلو به عنوان محصولات اصلی شناخته می‌شوند. با تأمین آب از قنات، کشاورزی در این منطقه رونق یافته و محصولات با کیفیتی تولید می‌شوند.

روستای ریاب، با ساختار مسکونی متراکم و خانه‌های یک طبقه با سقف مسطح یا گنبدی، در محیطی نیمه بیابانی واقع شده است. این ساختارها با توجه به شرایط اقلیمی و نیازهای زندگی مردم، به موادی نظیر گل، سنگ، خشت و چوب ساخته شده‌اند. در عین حال، برای ساخت خانه‌های جدید از مصالحی مانند سیمان، گچ، آجر و تیرآهن استفاده می‌شود.

نمایی از خانه های کاهگلی و گنبدی شکل روستای ریاب در نزیکی قنات قصبه 15234153


🏕️ جاهای دیدنی ریاب

روستای ریاب، با تنوع و زیبایی طبیعی خود، میوه‌ های پربار، و چشم‌اندازهای دل‌ پذیر، جایی برای استراحت و لذت بردن از زیبایی‌های دنیای خارج از شهر است. مراتع اطراف روستا، در فصل بهار و تابستان، با گل‌های مختلف و گیاهان دارویی از جمله گل ختمی و شاه‌تره، زیبایی بی‌نظیری را به ارمغان می‌آورند.

علاوه بر فراوانی طبیعی، ریاب با جاذبه‌های تاریخی نیز مملو است. بافت قدیمی روستا با معماری سنتی و خانه‌های قدیمی، به دیدنی‌ترین مکان‌های آن محسوب می‌شود. آب‌انبار قدیمی، دو برج دیده‌بان، آرامگاه ابومنصور ریابی و عمارت باغ گلشن از جمله جاذبه‌های تاریخی این روستا هستند.

همچنین، مقبره ابومنصور ریابی که از بزرگان دوران سلجوقیان بوده، نمونه‌ای دیگر از تاریخ و فرهنگ این منطقه است. دیوارهای خانه‌ها و ساختمان‌های تاریخی نیز به خوبی نشان‌ دهنده‌ی استواری و تاریخ‌نگاری این روستا در برابر زلزله‌ها بوده است. دو برجی که در غرب روستا واقع شده، با چهار طبقه خود نمادی از شکوه و زیبایی این روستا هستند.

نمای بیرونی ساختمان عمارت گلشن در کنار درختان سرسبز 69765867


🍝 غذاهای محلی ریاب

غذاهای متنوعی در روستای ریاب تهیه می‌شود از جمله معروف‌ترین غذاها می‌توان به انواع آش، اشکنه، تخم‌مرغ شیره، گرماست، بلغور، قطاب، جوش پره، کلومپه و توگی اشاره کرد. لبنیات مرغوب مانند شیر، پنیر، ماست و کره نیز از جمله زینت بخش‌های سفره‌های روستاییان محسوب می‌شوند.


🧷 صنایع دستی و لباس‌های محلی روستاییان ریاب

صنایع دستی در روستای ریاب، به ویژه گلیم‌بافی، به عنوان مهم‌ترین صنعت دستی شناخته می‌شود. در حالی که پوشاک مردم به تدریج به پوشاک رواج‌یافته در شهرهای اطراف تبدیل شده است، برخی زنان کهنسال هنوز هم لباس‌های محلی خود را پوشیده‌اند که از پارچه‌ها و طرح‌های زیبای رنگی و طرح‌دار تهیه می‌شوند.

گلیم بافی از صنایع دستی مردم ریاب 394345

ارسال دیدگاه