شناخت کامل سبزوار | معرفی تاریخچه + جاهای دیدنی به همراه آدرس دقیق + عکس

1402-03-20
0 دیدگاه
نمایی از مسجد جامع سبزوار و خانه های اطراف آن از بالا 665544433222

استان خراسان رضوی به دلیل قرار داشتن بارگاه امام هشتم شیعیان در مشهد، یکی از مقاصد معروف برای گردشگران ایرانی است. اما جاذبه‌های گردشگری این استان اکثراً محدود به مشهد و مناطق اطراف آن نیست. سبزوار نیز با داشتن پیشینه‌ای مهم و معروف، از نظر تاریخی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای دارد. این شهر به عنوان محل تولد بزرگانی چون ابوالفضل بیهقی و محمود دولت‌آبادی شناخته می‌شود و در طول تاریخ خود، بسیاری از اتفاقات مهم را نیز میزبانی کرده است.علاوه بر آثار تاریخی و فرهنگی، طبیعت بکر و مناظر طبیعی اطراف سبزوار نیز از جذابیت‌های این شهر به حساب می‌آید که بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. سنت‌ها و رویدادهای دیرینه این منطقه نیز از دیگر مواردی هستند که بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کنند.

سبزوار زادگاه چه بزرگانی می باشد؟

  • ابوالفضل بیهقی
  • محمود دولت‌آبادی
آسمان ابری مسجد جامع سبزوار 6665554233
مسجد جامع تاریخی سبزوار زیر آسمان پنبه ای و ابری

سبزوار کجاست؟

شهر سبزوار، یکی از شهرستان‌های بزرگ استان خراسان رضوی در غرب شهر نیشابور و جنوب غربی قوچان قرار دارد. برای رسیدن به این شهر ابتدا به شهر مشهد سفر کنید و سپس با طی کردن مسافتی حدود ۲۳۰ کیلومتری، به سبزوار برسید. در گذشته، این شهر با نام بیهق شناخته می‌شد و به عنوان یکی از مناطق خوش‌آب‌وهوای شرق ایران شناخته می‌شد. با مساحتی بالغ بر ۷٬۲۱۷ کیلومتر مربع، شهرستان سبزوار شامل سه بخش است و تعداد جمعیت آن حدود ۳۰۶٬۰۰۰ نفر است. علاوه بر شهر سبزوار، جوین، مزینان و تکاب نیز از شهرهای مهم این شهرستان به حساب می‌آیند.

بررسی اجمالی مشخصات سبزوار:

  • مساحت: ۷٬۲۱۷ کیلومتر مربع
  • جمعیت: ۳۰۶٬۰۰۰ نفر
موقعیت دقیق سبزوار روی نقشه 7776658899
برای مشاهده آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید.

 آب و هوا و پوشش گیاهی سبزوار

این شهرستان در منطقه‌ای با اقلیم کویری قرار دارد.در فصل تابستان، که گرم‌ترین فصل در این منطقه است، میانگین دما بین ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است. با ورود به فصل پاییز، دما شروع به کاهش می‌کند و میانگین حدود ۱۲ درجه سانتیگراد می‌شود. از نظر بارندگی، سبزوار شهری پرباران نیست و بیشترین میزان بارندگی در ماه اسفند رخ می‌دهد که حدوداً ۳۸ میلی‌متر است.

مشخصات آب و هوایی سبزوار:

  • اقلیم: کویری
  • میانگین دما: بین ۲۵ تا ۳۵ درجه
  • میانگین دما در پاییز: ۱۲ درجه
نمایی از مسجد جامع سبزوار و خانه های اطراف آن از بالا 665544433222
چشم انداز زیبا از محوطه معنوی و آرامش بخش مسجد جامع سبزوار

 بهترین زمان سفر به سبزوار

بهترین زمان برای سفر به این شهرستان در دو فصل بهار و پاییز است. در این دو فصل، هوا معتدل تر است و دماها مناسب‌تر برای گردشگری و بازدید از جاذبه‌های گردشگری محلی هستند. بدین ترتیب، میانه بهار (اوایل بهار) و میانه پاییز به عنوان زمان‌های ایده‌آل برای سفر به سبزوار محسوب می‌شوند. در این زمان‌ها، شما می‌توانید از آب و هوای خوشایند و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی این شهر استفاده کنید.

بهترین فصل سفر به سبزوار: فصل بهار و پاییز

هارمونی زیبای مسجد تاریخی سبزوار با غروب دل انگیز 66655777777
قابی زیبا از غروب آسمان با رنگ های آبی و نارنجی و مسجد آجری و تاریخی سبزوار

 جاذبه های گردشگری سبزوار + آدرس دقیق

پناهگاه حیات وحش شیر احمد

باغ وحش شیر احمد، یک منطقه حفاظت شده در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر سبزوار قرار دارد و طبیعت بسیار غنی و زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری را در بر می‌گیرد. در این منطقه، می‌توانید جانورانی مانند سیاه گوش، خرگوش، آهو، سنجاب زمینی، خارپشت ایرانی و بسیاری از گونه‌های دیگر را مشاهده کنید. این منطقه دارای پوشش گیاهی فراوانی نیز است، که گیاهانی مانند اسکنبیل، خارشتر، گز، اسپند، تاغ و غیره را در بر می‌گیرد. اگر به دیدن گونه‌های نادر جانوری علاقه‌مندید، پناهگاه حیات وحش شیر احمد در سبزوار برای شما بسیار جذاب خواهد بود.

برای پیدا کردن آدرس دقیق حیات وحش شیر احمد روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

موقعیت منطقه حیات وحش شیر احمد: ۱۵ کیلومتری از شهر سبزوار

لحظه آب خوردن گوزن از دریاچه منطقه شیر احمد 7778990000099
لحظه دلنشین آب خوردن گوزن در کنار دریاچه منطقه شیر احمد

روستای طبس

در سبزوار، دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری تنها محدود به داخل شهر نیستند. اگر علاقه‌مند به استنشاق هوای تازه و تماشای چشم‌اندازهای سبز هستید، می‌توانید به سمت روستای طبس سفر کنید. این روستا از لحاظ تاریخی مستنداتی تنها به مدت ۳۵۰ سال را به‌طور رسمی تحت پوشش قرار داده است، اما برخی ادعاها نشان می‌دهد که تاریخچه آن به دو هزار سال پیش بازمی‌گردد. طبس در یک منطقه ییلاقی و با وجود قنات‌های پرآب واقع شده است، که کشاورزی فعالیت مهمی در آن دارد. در حین گشت و گذار در روستا، اگر با یکی از باغداران کارآزموده آشنا شدید، فرصتی برای خرید میوه‌های ارگانیک و لذیذ را از دست ندهید.

برای پیدا کردن آدرس دقیق روستای طبس روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مشخصات روستای طبس:

  • منطقه ییلاقی
  • وجود قنات‌های پرآب
  • قدمت: بیش از 2500 سال
تصویری از خانه های گلی روستای سرسبز طبس سبزوار 09455654
خانه های گلی احاطه شده پوشش گیاهی سبز روستای ییلاقی طبس

یخدان‌های تاریخی سبزوار

یکی از جاذبه‌های جالب سبزوار که در قسمت جنوبی این شهر قرار دارد؛ یخدان‌های باقی‌مانده از دوران قاجار است که در این منطقه قرار دارند. ساخت این بناها به منظور ذخیره آب و تبدیل آن به یخ برای استفاده در فصل‌های گرما صورت گرفته است. با این حال، به دلیل مقاومت ناچیز سازه‌های یخدان در برابر زلزله و عوامل دیگر، بسیاری از آن‌ها ویران شده‌اند. آثار باقی‌مانده نیز نیازمند ترمیم و مرمت هستند و این موضوع نیازمند توجه مسئولان و مراقبت‌های ویژه است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق یخدان‌های تاریخی سبزوار روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

  • کاربرد یخدان تاریخی سبزوار: ذخیره آب و تبدیل آن به یخ
  • قدمت: مربوط به دوران قاجار
یخدان های تاریخی متعلق به دوران قاجار 7765489
یخدان های تاریخی سبزوار؛ باقی مانده از دوران قاجار

مسجد جامع سبزوار

سبزوار در طول تاریخ خود شاهد رویدادهای فراوانی بوده است. شاید اسم “سربداران” را از کتاب‌های درسی یا تلویزیون شنیده باشید. در آن زمان، سبزوار به عنوان پایگاه سربداران شناخته می‌شد و قدیمی‌ترین مسجد باقی‌مانده در این شهر نیز به همان دوره تعلق دارد. معماری بنا با مساحت ۴٬۰۰۰ متر مربع و کتیبه‌های زیبای آن شما را به گذشته می‌برند و احساسی از روحانیت به شما القا می‌کنند.

مساحت مسجد جامع سبزوار: ۴٬۰۰۰ متر مربع

برای پیدا کردن آدرس دقیق مسجد جامع سبزوار روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

تصویری از مسجد جامع سبزوار 8807700660
نمایی از مسجد جامع تاریخی و معروف سبزوار

سایر مکان های دیدنی سبزوار

سبزوار دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که به موارد ذکر شده محدود نمی‌شوند از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به آرامگاه ملا هادی سبزواری، بازار سرپوشیده سبزوار، کاروانسراهای فروان در این منطقه، خانه تاریخی عظیمیان، تپه عیدگاه و بسیاری دیگر اشاره کرد. اگر به دنبال تجربه‌ی گردشگری بی‌نظیری در سبزوار هستید، حتماً از این نقاط دیدنی لذت خواهید برد.

خانه تاریخی عظیمیان،تپه عیدگاه و بازار سرپوشیده سبزوار؛ مکان های دیدنی سبزوار99977798889
تصاویری از خانه تاریخی عظیمیان،تپه عیدگاه و بازار سرپوشیده سبزوار
نمایی از نورپردازی آرامگاه ملا هادی سبزواری در شب 77890999
نورپردازی زیبای آرامگاه ملا هادی سبزواری در شب

 

 سوغات و صنایع دستی سبزوار

قالی‌بافی یکی از صنایع دستی پرطرفدار در این شهر است و قالی‌های باکیفیت و زیبا تولید می‌شوند. همچنین، صنایع دستی دیگری مانند نمدمالی، آهنگری، خراطی و نخ‌تابی نیز در سبزوار رونق دارند. این صنایع دستی به‌وسیله هنرمندان ماهر و با استفاده از تکنیک‌های سنتی تولید می‌شوند و محصولات فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

فردی در حال نمد مالی 7777666665
هنرمند سبزواری در حال نمد مالی

غذاهای محلی سبزوار

از جمله تنوع غذاهای لذیذ و سالم در سبزوار می‌توان به اشکنه اوجیج، میل کاچی، دنی، آش جوش بره، قلیه بادمجان، علف ماست و آش قوریتی اشاره کرد. این غذاهای سنتی در سبزوار طعمی خوشمزه و منحصر به فرد دارند و به طور کلی برای سلامتی نیز مفید هستند. به‌ویژه اشکنه اوجیج معروف به غذایی سبک و پر انرژی است که می‌تواند به کاهش چربی خون کمک کند. این غذاها را می‌توانید در رستوران‌ها و مکان‌های خاص سبزوار به‌عنوان تجربه‌ای منحصر به فرد امتحان کنید و از لذت غذاهای سنتی این منطقه لذت ببرید.

اشکنه اوجیج، دنی و آش جوش بره از غذاهای محلی سبزوار 7776666555555
اشکنه اوجیج، دنی و آش جوش بره از غذاهای محلی سبزوار

ارسال دیدگاه