تربت حیدریه کجاست | آدرس دقیق + تاریخچه + جاذبه های دیدنی + آدرس

1402-03-07
0 دیدگاه
حوض آبی و پرآب در وسط حیاط کاروانسرای طبسی تاریخی 4551524163

تربت حیدریه، شهری مهم واقع در قلب خراسان رضوی بزرگ است. این شهر از دوران باستان با جاده ابریشم تعامل داشته و در حال حاضر به عنوان مرکز تولید ابریشم در ایران شناخته می‌شود. تربت حیدریه همچنین با نام “شهر عرفان” نیز شناخته می‌شود، زیرا از گذشته به عنوان یک مرکز مهم برای عارفان بوده است. اگر سفری به خراسان دارید، بهتر است برنامه خود را طوری تنظیم کنید که پس از زیارت حرم امام رضا (ع) ، به تربت حیدریه نیز سفر کنید؛ زیرا این شهر در فرهنگ و تاریخ دارای اهمیت و جاذبه‌های فراوانی است.

بررسی تربت حیدریه : 

  • ملقب به : شهر عرفان
  • محصول مهم : ابریشم
مجسمه کوهنورد و نمایی از شهر زیبا تربت حیدریه 6256352652621
مجسمه نماد کوهنوردی در شهر زیبای تربت حیدریه

تربت حیدریه کجاست؟

تربت حیدریه، شهری در استان خراسان رضوی و مرکز شهرستان تربت حیدریه است. این شهرستان دارای وسعتی حدود ۲۴ هزار کیلومتر مربع است و به عنوان پایتخت زعفران جهان شناخته می‌شود. فاصله تربت حیدریه تا مشهد  ۱۴۵ کیلومتر ، تا تهران ۱۰۰۵ کیلومتر و تا شهر گناباد 129 کیلومتر می باشد  و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۳۳۳ متر است.

موقعیت جغرافیایی  تربت حیدریه:

نمایی از مقبره گنبدی شکل و شهر تربت حیدریه 55112121212000
مقبره گنبدی شکل و شهر تربت حیدریه

تاریخچه تربت حیدریه

تربت حیدریه در گذشته با نام زاوه شناخته می‌شد و تاریخ این شهر به دوران قبل از اسلام، دورهٔ اشکانیان باز می‌گردد. نام تربت حیدریه به خاطر مقبره قطب‌الدین حیدر تونی، عارف مشهور قرن ششم هجری، شهرت یافته است. گزارش‌های اولیه دربارهٔ منطقه زاوه پس از اسلام قابل مشاهده است. در زمان فتح خراسان، خلیفهٔ سوم عبدالله بن عامر را به خراسان فرستاد. عبدالله بن عامر به ترتیب زاوه، خواف، اسفراین و ارغیان را فتح کرد و به نیشابور رسید. زاوه به عنوان اولین شهری بود که در برابر دشمن مقاومت ناپیش‌بینی را انجام داد و به قیمت سقوط خود افتخار کرد.

مردم زاوه نخستین قربانیان حمله سراسری مغول‌ها بودند. در آن زمان، قطب‌الدین حیدر عارف معروف قرن ششم که در زاوه اقامت داشت، درگذشت. شهر تربت حیدریه پس از دورهٔ صفوی به صورت یک شهر شکل گرفت. در طول حکومت اسحاق‌خان قرایی در عصر قاجار، شهر توسط او مرمت و آباد شد و به قدری تغییر یافت که برای مدتی به نام تربت اسحاق‌خان شناخته می‌شد. قبل از جنگ جهانی دوم، کنسولگری‌های انگلستان و روسیه در تربت حیدریه و منطقهٔ باغسلطانی فعالیت می‌کردند.

شهرت تربت حیدریه :

در دورهٔ اشکانیان قبل از اسلام این شهر به شهرت رسید.

سوغات و صنایع دستی تربت حیدریه

تربت حیدریه با صنایع دستی متنوعی مانند قالی، گلیم، خشکبار، چاقو، نمدمالی، گل‌سازی و سفال‌گری مشهور است. این صنایع دستی دارای اصالت خاص خود هستند. علاوه بر این، زعفران، ابریشم و حریر به عنوان سوغات اصلی تربت حیدریه شناخته می‌شوند و در ایران بی نظیرند. بهترین مکان برای خرید سوغات تربت حیدریه بازار شهر و روستاهای اطراف است.

سوغات محبوب تربت حیدریه :

  • قالی
  • گلیم
  • خشکبار
  • چاقو
  • نمدمالی
  • گل‌سازی 
  • سفال‌گری
چیدن زعفران خانم های پرتلاش تربت حیدریه 415241641641
برداشت زعفران توسط بانوی کشاورز در تربت حیدریه

جاذبه های دیدنی تربت حیدریه

1- کاروانسرای طبسی تربت حیدریه

کاروانسرایی در نزدیکی مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر وجود دارد. این رباط توسط حاج محمد ابراهیم طبسی، یکی از تجار معروف دوره قاجار، در ملک شخصی خود ساخته شد. رباط طبسی شامل فضای ورودی، هشتی، حجره‌هایی مشرف به میان سرای بنا، انبار و اصطبل است. این بنا به طور کلی به دسته‌ی بناهای دو ایوانی تعلق دارد. برای معرفی شهرستان تربت حیدریه و جاذبه‌های گردشگری آن، اطلاعات بیشتری لازم است.

آدرس دقیق کاروانسرای طبسی تربت حیدریه (روی نقشه)

حوض آبی و پرآب در وسط حیاط کاروانسرای طبسی تاریخی 4551524163
حوض پرآب حیاط کاروانسرای طبسی تاریخی

2- حمام حاجی رئیس تربت حیدریه

حمام حاجی رئیس در شهرستان تربت حیدریه یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند است. این حمام در سال ۱۲۷۲ هجری شمسی توسط حاج سید محمد رئیس‌التجار (حاجی رئیس) بنا شده است. آن یکی از حمام‌های معتبر شهر است و از رونق و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. تا سال‌های ۱۳۷۶-۱۳۷۷ مردم شهر از این حمام استفاده می‌کردند. حمام حاجی رئیس هشت ستون سنگی دارد که با نقاشی‌های زیبا آراسته شده‌اند و فضای گنبدی بینه‌ای خاصی را ایجاد کرده‌اند. همچنین، در میان فضای حمام یک حوض سنگی شکل هشت ضلعی قرار دارد. ورودی حمام نیز با کاشی لاجوردی منقوش به گل بوته زینت‌بخش شده است.

آدرس دقیق حمام حاجی رئیس تربت حیدریه (روی نقشه)

بررسی حمام حاجی رئیس : 

  • سال تاسیس حمام حاجی رئیس : ۱۲۷۲ هجری شمسی
  • سازنده : حاج سید محمد رئیس‌التجار (حاجی رئیس)
بازسازی حمام حاجی رئیس تربت حیدریه 5626526416124521
بازسازی حمام حاجی رئیس تربت حیدریه

3- آبشار رود معجن تربت حیدریه

آبشار رود معجن در فاصله ۴۸ کیلومتری غرب تربت حیدریه و ۴ کیلومتری شمال روستای رود معجن قرار دارد. ارتفاع آبشار حدود ۲۸ متر است و شاخه اصلی آن از کوههای چهل تن سرچشمه می‌گیرد. این آبشار مکانی زیبا و دلپذیر برای بازدید و گردشگری است و می‌تواند مقصدی مناسب برای علاقه‌مندان به طبیعت و مناظر طبیعی باشد.

آدرس دقیق آبشار رود معجن تربت حیدریه (روی نقشه)

بررسی آبشار رود معجن : 

  • ارتفاع : 28 متر 
  • فاصله تا غرب تربت حیدریه : 48 کیلومتر
آب های زلال و شفاف بین صخره های آبشار رود معجن تربت حیدریه 54152146313
آب های زلال و شفاف بین صخره های آبشار رود معجن

4- پارک کوهستانی پیشکوه تربت حیدریه

پارک پیشکوه، بزرگترین پارک شهرستان تربت حیدریه، به عنوان یک پارک کوهستانی شناخته می‌شود. این پارک در دامنه کوه سه قله قرار دارد و دارای امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی مانند فضای بازی کودکان، رستوران، استخر و آبشار مصنوعی است. پارک کوهستانی پیشکوه یکی از نمونه‌های برتر گردشگری این شهر است که می‌تواند مقصدی جذاب برای تفریح و استراحت باشد.

آدرس دقیق پارک کوهستانی پیشکوه تربت حیدریه (روی نقشه)

امکانات پارک پیشکوه :

  • فضای بازی کودکان
  • رستوران
  • استخر
  • آبشار مصنوعی
درختان سرسبز و پوشش گیاهی فروان پارک کوهستانی پیشکوه تربت حیدریه 854541136
محوطه سازی و پوشش گیاهی فروان پارک کوهستانی پیشکوه

5- قله ملکوه تربت حیدریه

قله مرتفع ملکوه، سومین قله بلند استان خراسان رضوی است. این قله ارتفاعی بالغ بر ۲۷۶۸ متر دارد و در جنوب شهر کدکن و غرب روستای حصار واقع شده است. فاصله آن از شهر تربت حیدریه حدود ۷۰ کیلومتر است. قله ملکوه یکی از مقصدهای محبوب برای علاقمندان به کوهنوردی و صعودهای طبیعت‌گردی می‌باشد.

آدرس دقیق قله ملکوه تربت حیدریه (روی نقشه)

ارتفاع قله ملکوه تربت حیدریه :

2768 متر

کوهنوردی در ارتفاعات کویری قله ملکوه تربت حیدریه 663152321211
کوهنوردی در ارتفاعات کویری قله ملکوه

6- آرامگاه شیخ ابوالقاسم گورکانی

بناي اصلي و آرامگاه شيخ ابوالقاسم گوركاني در روستاي شيخ ابوالقاسم گوركاني واقع در ۳ کيلومتري جنوب شهرستان تربت حيدريه واقع شده است. اين بنا در دورهٔ صفويه ساخته شده و داراي طاقي و گنبدي است. در كنار اين بنا، ساختماني براي اقامت زائران احداث شده است. ابوالقاسم گوركاني، عارف بزرگ خراسان و پنجمين قطب صوفيهٔ معروفي است. وي در سال ۳۷۳ هـ.ق به جايگاه بلند عرفاني رسيد و در سال ۴۵۰ هـ.ق درگذشت.

آدرس دقیق آرامگاه شیخ ابوالقاسم گورکانی (روی نقشه)

قدمت دوره آرامگاه شیخ ابوالقاسم گورکانی : دورهٔ صفويه

ارسال دیدگاه