آرامگاه عطار نیشابوری کجاست؟ 📍| تاریخچه ✏️| معماری| جاهای دیدنی🏛️ | عکس

1403-02-17
0 دیدگاه
محوطه سازی سرسبز در کنار آرامگاه عطار نیشابوری در نیشابور 1541563

عطار، که از نامش معلوم است، در شهر نیشابور دکان عطاری داشت و در حمله مغول به این شهر کشته شد. او یکی از فعال‌ترین شاعران ایران محسوب می‌شود و به نظر عارفان، در زمینهٔ عرفانی از مرتبه‌ای بالا برخوردار بوده است. آرامگاه عطار با بناهای زیبا مورد توجه واقع شده و یکی از جاهای گردشگری مهم نیشابور به شمار می‌آید. این مقبره در نزدیکی آرامگاه عمر خیام واقع شده است.

نمای بیرونی آرامگاه گنبدی شکل عطار نیشابوری در کنار درختان بلند قامت در شب 1534153


📍 آرامگاه عطار نیشابوری کجاست؟

آرامگاه عطار در استان خراسان رضوی، در نیشابور واقع شده است این آرامگاه در انتهای غربی خیابان عرفان قرار دارد. با فاصله ۶٫۵ کیلومتری از شهر نیشابور، در جنوب‌شرقی شهر، در مسیر جاده‌ای که به مشهد می‌رسد و نزدیک به آرامگاه کمال‌الملک قرار دارد.

🚙 مسیر دسترسی به آرامگاه عطار:

برای دسترسی به آرامگاه عطار، ابتدا باید از آرامگاه خیام عبور کنید این آرامگاه فاصله پنج کیلومتری از شهر دارد. پس از طی مسافت ۱٫۵ کیلومتر از آرامگاه خیام، به آرامگاه عطار می‌رسید. بنابراین، آرامگاه عطار به شهر نیشابور نزدیک‌تر است و از طریق آرامگاه خیام به آن دسترسی پیدا می‌کنید.

آدرس دقیق آرامگاه عطار نیشابوری روی نقشه 12515631
برای دستیابی به آدرس دقیق آرامگاه عطار نیشابوری روی نقشه کلیک کنید

⌚ زمان‌بندی، هزینه و اطلاعات تماس برای بازدید از آرامگاه عطار

1. ساعات بازدید

در نیمه اول سال، از ساعت 8 صبح تا 21:30 شب قابل دسترسی می‌باشد در نیمه دوم سال، این زمان تا 20:00 کاهش می‌یابد به دلیل تاریک شدن زودتر هوا.

مشخصات ساعات بازدید:

  • در نیمه اول سال: از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ساعت ۲۱:۳۰ شب
  • در نیمه دوم سال: از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ساعت ۲۰:۰۰ شب

2. روزهای تعطیل

آرامگاه عطار فقط در روزهای عاشورا و رحلت پیامبر تعطیل می‌باشد.

3. هزینه بازدید در سال ۱۴۰۱

در سال 1401 بلیط ۴,۰۰۰ تومان بود ولی هزینه بازدید از آرامگاه عطار، هر سال کمی افزایش می‌یابد، شما می‌توانید با تماس به شماره 05142224515 که برای آرامگاه است، دریافت کنید.

4. تلفن تماس

۰۵۱۴۲۲۲۴۵۱۵

پرواز پرنده ها بر فراز آسمان و گنبد آبی آرامگاه عطار نیشابوری 145563


📝 تاریخچه و بازسازی آرامگاه عطار نیشابوری

آرامگاه عطار نیشابوری در دوران تیموریان توسط «امیر علی‌شیر نوایی» بر قبر عطار ساخته شد. این بنا در دوره پهلوی دوم به‌طور کامل مرمت شد و در دهه ۷۰ نیز مرمتی مختصر روی بنا انجام شد. امروزه این آرامگاه یکی از جاذبه‌های دیدنی استان خراسان رضوی محسوب می‌شود.

آرامگاه ابتدا بنایی ساده و محدود بود، اما در زمان تیموریان به ساختمانی دلنشین و بزرگ تبدیل شد. در دوره های بعدی، تلاش‌ هایی برای بازسازی و زیباسازی آرامگاه انجام شد که در سال ۱۳۱۴ توسط انجمن آثار ملی به کاشی‌ کاری و مرمت تزیینات آرامگاه پرداخته شد. این تلاش‌ها باعث شد که محیطی زیبا به دور این بنا ایجاد شود که هم‌ اکنون به یک فضای سبز و دلنشین تبدیل شده است. آرامگاه کمال‌ المک نیز که در همین محوطه قرار دارد، طراحی شده تا با آرامگاه عطار هماهنگی داشته باشد و ارزش‌ های فرهنگی ایرانی را به خوبی به تصویر بکشد.

تصاویری از معماری و سازه های دستی در آرامگاه عطار نیشابوری 25641564


📃 زندگی و انقلاب عرفانی عطار نیشابوری

عطار، شاعر و نویسندهٔ برجستهٔ قرن ششم هجری قمری، با نام اصلی “فریدالدین ابو حامد” شناخته می‌ شود. اطلاعات دقیقی از تاریخ تولد او در دست نیست، اما برآن است که او در روستای “کدکن” نزدیک به نیشابور متولد شده است. پدرش مشغول به کسب و کار عطاری بود و پس از مرگ او، عطار به این شغل پیوست و همچنین به طبابت نیز مشغول بود.

در دوران میانی عمر خود، عطار به عرفان روی آورد از داستان‌ هایی که دربارهٔ این انقلاب روحی وجود دارد، می‌توان به ماجراجویی او با یک درویش اشاره کرد. این تجربه، عطار را به طریقی جدید از زندگی و مرگ هدایت کرد. او پس از این رویداد، کسب و کار خود را رها کرد و به خدمت یک عارف معروف به نام “رکن‌ الدین” پیوست و سپس به ریاضت و مجاهدت با نفس پرداخت.

مرگ عطار نیز به دلایلی مبهم مطرح است؛ برخی معتقدند که در حمله مغولان به نیشابور کشته شده است. اما مسلم است که او در مقابل تجاوز مغولان به ایران، به شجاعت و ایستادگی از خود نشان داد. آثار برجستهٔ عطار شامل کتاب «منطق‌الطیر» است که در آن، مراحل رسیدن به عرفان و شناخت رازهای هستی را به زبانی منظوم بیان کرده است.

انعکاس آرامگاه عطار نیشابوری و درختان بر روی حوضچه آبی در زیر آسمان ابری 156315


🎨 معماری و طراحی آرامگاه عطار

آرامگاه عطار، با بنای هشت ضلعی و گنبد کاشی‌کاری‌شده، یکی از نمادهای فرهنگی و هنری است که در آن نقش مهمی دارد. این بنا دارای چهار در ورودی است و در نمای بیرونی خود چهار غرفه کاشی‌کاری‌شده را می‌بینید. در وسط بنا، قبر عطار و یک ستون هشت ترکی به ارتفاع سه متر واقع شده است. کاشی‌کاری‌های گنبد عطار با گل‌ و بوته‌ ها، نقوش هندسی و کتیبه کوفی و معلقی با رنگ‌های زیبای سبز، زرد، لاجوردی و سفید تزیین شده است. به بدنه خارجی بنای آرامگاه چهار ایوان ورودی دیده می‌شود. سنگ مزار عطار از نوع افراشته سیاه‌رنگ است و روی آن اشعاری به خط ثلث حک شده است. دیوارهای درونی بنا با گچ‌ اندود پوشیده شده‌اند و برخی بیت‌های شعر، قسمت زیرین و گچی گنبد را زینت داده‌اند.

مجسمه و معماری زیبای آرامگاه عطار نیشابوری در نیشابور 15236143


🟢 نکات مهم برای بازدید از آرامگاه عطار

  1. امکانات عکاسی: در غرفه عکاسی، می‌توانید با لباس‌های سنتی عکس‌های یادگاری بگیرید.
  2. روز بزرگداشت عطار نیشابوری: ۲۵ فروردین روزی است که برنامه‌های ویژه‌ای در محل آرامگاه برگزار می‌شود.
  3. کافه‌های سنتی: چند کافه سنتی در محوطه آرامگاه فعال هستند که می‌توانید در آن‌ها ساعتی را با لذت سپری کنید.
  4. زمان مناسب برای بازدید: بهترین زمان برای بازدید از آرامگاه عطار، فصل‌های بهار و تابستان است. در زمستان نیز که هوا سرد است، ممکن است محل خلوت‌تر باشد.

نمای بیرونی آرامگاه گنبدی شکل عطار نیشابوری در کنار درختان سرسبز و حوضچه آبی کوچک در نیشابور 2156156


🏟️ دیدنی‌های اطراف آرامگاه عطار

  1. آرامگاه کمال‌الملک (مشاهده روی نقشه) : ۳۰۰ متر
  2. بازار سرپوش نیشابور (مشاهده روی نقشه) : ۶ کیلومتر
  3. مسجد جامع نیشابور (مشاهده روی نقشه) : ۶.۳ کیلومتر
  4. کاروانسرای شاه عباسی (مشاهده روی نقشه) : ۵.۵ کیلومتر
  5. دهکده چوبین نیشابور (مشاهده روی نقشه) : ۱۲.۴ کیلومتر
  6. آرامگاه عمر خیام نیشابوری (مشاهده روی نقشه) : ۲.۳ کیلومتر

نمای بیرونی صحن باران خورده مسجد جامع نیشابور در زیر آسمان ابری در نیشابور 1256453 تصاویری از بازار سرپوش نیشابور و تردد مردم از این بازار 1541563

1. آرامگاه عمر خیام

خیام نیشابوری شاعر، ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و فیلسوف بزرگ ایرانی است و آرامگاه او از جمله آثار برجسته معماران ایرانی به شمار می‌رود. معمار آرامگاه خیام، هوشنگ سیحون، این اثر را با الگوگیری از نام خیام، شخصیت، علم و تفکرات وی طراحی کرده است.

آدرس: استان خراسان رضوی، نیشابور،‌ میدان فضل، بلوار شهدا، باغ خیام

نمای بیرونی سازه مدرن آرامگاه عمر خیام نیشابوری در کنار محوطه سازی سرسبز در نیشابور 1564131

2. آرامگاه کمال‌الملک

آرامگاه محمد غفاری معروف به کمال‌ الملک، نقاش بزرگ و یکی از مشهورترین شخصیت‌ های تاریخ هنر معاصر ایران، در محوطه باغ عطار واقع است. بنای آرامگاه کمال‌ الملک توسط هوشنگ سیحون طراحی شده و دارای کاشی‌کاری‌ها و معرق‌کاری‌های زیبایی است.

آدرس: استان خراسان رضوی، نیشابور، محله شادیاخ، انتهای غربی خیابان عرفان

معماری زیبای ایرانی آرامگاه کمال_الملک در نیشابور در اطراف آرامگاه عطار نیشابوری 21563


📚 سخن نهایی و پایانی نیکو

آرامگاه عطار نیشابوری، یکی از جواهرات تاریخی و فرهنگی استان خراسان رضوی محسوب می‌شود. این آرامگاه که به نام عطار، یکی از بزرگان شعر و عرفان ایران، شناخته می‌شود، جاذبه‌ای فراوان برای گردشگران و معتقدان به ادبیات و عرفان اسلامی است. بازدید از آرامگاه عطار در طول سال امکان‌پذیر بوده و با محیطی آرام و زیبا همراه است. این مکان در نیشابور واقع شده و هر سال در روزهای خاص مذهبی برای بازدیدکنندگان بسته می‌شود. همچنین، هزینه بازدید از این مکان هر سال متفاوت بوده و اطلاعات بیشتر می‌تواند از طریق تماس با مراجع مربوطه دریافت شود. با این همه، آرامگاه عطار به‌عنوان یک مرکز مذهبی و فرهنگی، جایگاه ویژه‌ای در قلب علاقمندان به ادبیات و تاریخ ایران دارد و همواره توجه و حفظ آن از سوی مسئولان و مردم محلی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارسال دیدگاه